Wydarzenia szkolne 2013-2014

19 września 2013 uczniowie klas 3A/B i 4B pod opieką Pani Barbary Cynk wzięli udział w pokazie i szkoleniu z zakresu ratownictwa medycznego, zorganizowanym z okazji Tygodnia Zrównoważonego Transportu.

Krakowskie MPK pokazało, jak groźne są wypadki z udziałem tramwajów. Pokaz rozpoczął się w samo południe: prawdziwy tramwaj zderzył się z prawdziwym samochodem. Było spektakularnie - a wszystko po to, aby pokazać, że może być naprawdę niebezpiecznie...

Scenariusz: Tramwaj z prędkością 30 km na godzinę uderza w samochód. W wyniku zdarzenia zostają poszkodowane trzy osoby: Kierowca samochodu osobowego, motorniczy tramwaju, oraz pasażer. Po chwili na miejsce zdarzenia docierają dwa zastępy z JRG 2 Kraków ( GCBARt, SCRt ), karetka pogotowia oraz policja. Działania straży pożarnej polegają m.in na: zabezpieczeniu miejsca zdarzenia, uwolnieniu zakleszczonego kierowcy, udzieleniu pierwszej pomocy osobom poszkodowanym.

W ćwiczeniach brały udział:
Państwowa Straż Pożarna:
- 302[K]26 - GCBA 4/24 Volvo FL 280/PS Szczęśniak - JRG 2 Kraków
- 302[K]43 - SCRt MAN LA-LE 14.284/Empl - JRG 2 Kraków

Pogotowie Ratunkowe:
- WY 57464 – Volkswagen LT 35/WAS – Falck

Policja:
- G167 – Renault Master APRD – WRD KMP Kraków

To był tylko pokaz, ale w trakcie prawdziwego wypadku to pierwsze minuty decydują o życiu i zdrowiu poszkodowanej osoby. Pierwsza pomoc przedmedyczna jest podstawowym i najbardziej efektywnym ogniwem w ratowaniu ludzkiego życia. Bez niej na dalszą akcję może być za późno.

Dlatego właśnie tak cenne jest uczestnictwo naszych uczniów w profesjonalnym szkoleniu z Pierwszej Pomocy Przedmedycznej prowadzonym przez ratowników medycznych Falck.

W ubiegłym roku dyplom ukończenia szkolenia otrzymali uczniowie kl.4B, a w tym roku 3A/B

i 4B

27.11.2013 uczniowie klasy 3A/B z wychowawczynią Panią Barbarą Cynk byli w Operze Krakowskiej

na spektaklu edukacyjnym pt. „Opera B/O”, w którym orkiestra i soliści Opery Krakowskiej zaprezentowali fragmenty największych dzieł operowych, operetkowych, musicalowych i baletowych. Celem przedstawienia było pokazanie , w jaki sposób powstaje spektakl teatralny, a także przybliżenie nazwisk i najwybitniejszych twórców i odtwórców tych dzieł poprzez anegdotę i próbę zdefiniowania gatunków teatru muzycznego.

Gospodarzem spektaklu był Marek Pacuła - znany krakowski satyryk, przez lata związany z Piwnicą pod Baranami, a obecnie dziennikarz, konferansjer. W spektaklu zaprezentowano m.in. fragmenty „Strasznego dworu”, „Carmen”, „Madame Butterfly”, „Wesołej wdówki” i "Don Giovanniego”

O specyfice przedstawień operowych, o tradycji i historii gatunku, o kompozytorach i śpiewakach, o orkiestrze i dyrygencie, o skalach głosu i talencie, o scenie, jej kulisach i widowni – jednym słowem, wszystko, co o operze powinien wiedzieć wykształcony nastolatek A że o operze mówiono bez ograniczeń, przenieśliśmy się do mediolańskiej La Scali, gościliśmy samego W. A. Mozarta, odwiedziliśmy kuzynostwo opery – wiedeńską operetkę i musical na Brodwayu.
Posłuchaliśmy sławnych arii, zobaczyliśmy taniec Śpiącej Królewny, zajrzeliśmy do orkiestronu, i garderób. 
Przez tą operową czasoprzestrzeń przeprowadził nas jej gospodarz, przetykając muzyczny wykład bogato ilustrowany pokazami, ćwiczeniami i eksperymentami oraz anegdotą- oczywiście muzyczną.

Klasa 3A/B
Opieka: Barbara Cynk
6 grudnia 2013
Wyjątkowa lekcja języka polskiego i geografii

Oni i my – my i oni. Chłopi i mieszczanie w „Weselu” Stanisława Wyspiańskiego

Gra muzealna wciągająca w świat „kolorów, krasych wstążek, pawich piór, kierezyj, barwnych kaftanów i kabatów” za pomocą inspirujących zadań, zagadek, tekstów źródłowych i multimediów. Odkrywanie specyfiki życia na wsi i w mieście na przełomie XIX i XX wieku. Poszukiwanie klucza do zrozumienia relacji między ówczesnym chłopstwem i mieszczaństwem. Uzupełnianie indywidualnych kart pracy obejmujących zagadnienia kluczowe dla rozumienia i interpretacji „Wesela”.

  1. BOHATEROWIE  DRAMATU

Miejsce: warsztat częstochowski (drugie piętro)

  1. RELACJE  WIEŚ- MIASTO

Miejsce: galeria strojów ludowych (pierwsze piętro)

  1. KRWAWE   ZAPUSTY

Miejsce: izba szkolna (parter)

  1. „TANIEC  KOLORÓW”

Miejsce: galeria strojów ludowych (pierwsze piętro)

  1. CHŁOPOMANIA

Miejsce: izba góralska (parter)

  1. INSPIRACJE

Miejsce: Sala Od- Nowa (pierwsze piętro)

Karty pracy uzupełniliśmy bez problemu, a taka warsztatowa lekcja bardzo nam się podobała i z pewnością przyniosła oczekiwane rezultaty. Tak więc chętnie polecamy ją młodszym kolegom.

Podczas warsztatów przebywaliśmy w różnych salach muzeum , co umożliwiło nam dokładne zapoznanie się z wystawą stałą pt. „Polska kultura ludowa”.

Zwiedzanie wystawy stałej to ciekawa lekcja geografii i historii. Unikalne, pochodzące głównie z XIX wieku eksponaty są źródłem wiedzy o kulturze ludowej. Zabytki folkloru, rzemiosła i sztuki oraz archiwalne fotografie pozwalają zapoznać się z minionymi – często bezpowrotnie – obrazami wsi. Przywołują zwyczajne, codzienne życie rolnika czy pasterza, ale opowiadają też o zdarzeniach uroczystych i niezwykłych, związanych z tradycyjnymi obrzędami i magią.

Już trzeci raz nasza szkoła wzięła udział w Małopolskim Międzyszkolnym Turnieju Gry Ekonomicznej „Chłopska Szkoła Biznesu”

organizatorem, którego jest Towarzystwo Miłośników Andrychowa wraz z Małopolskim Instytutem Kultury w Krakowie. Turniej odbył się w dniu 22 listopada 2013 roku w godzinach od 9.00 do 14.00 w salach współorganizatora Turnieju – Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Skłodowskiej-Curie w Andrychowie ul. Pachla 16.


W bieżącym roku IV Małopolski Międzyszkolny Turniej Gry Ekonomicznej „Chłopska Szkoła Biznesu” wpisany był w organizację Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości 18-24 listopada 2013 „MADE IN MAŁOPOLSKA”, którego koordynatorem był Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego – Departament Rozwoju Gospodarczego. Honorowym Patronatem przedsięwzięcie to objął Marek Sowa – Marszałek Województwa Małopolskiego.


W Turnieju uczestniczyły szkoły gimnazjalne i ponadgimnazjalne. Szkoła zgłaszała 1 drużynę 2-osobową. Naszą szkołę reprezentowali uczniowie klasy 2D: Kamiński Tomasz, Fraś Tomasz


W tym roku to nasi rywale okazali się lepszymi graczami ale pamiętajmy, że II Turniej wygrali uczniowie naszej szkoły i zdobyli Puchar Drelicharza z Andrychowa.

Opieka nad uczestnikami II i III Turnieju- Pani Barbara Cynk

IV Turnieju- Pani Jadwiga Surowiecka

Gra ta „powstała w oparciu o projekt edukacyjny pod tym samym tytułem, realizowany przez Małopolski Instytut Kultury w Krakowie we współpracy z Towarzystwem Miłośników Andrychowa w ramach programu „Muzeobranie”, mającego na celu m.in. rozwój oferty małopolskich muzeów. Wykorzystując lokalne tradycje i historię chłopów-przedsiębiorców z XVIII-wiecznego Andrychowa, uczestnicy gry wcielają się w role historycznych przedsiębiorców (piekarza, kowala, tkacza), wytwarzają towary (chleby, bryki, płótna), handlują ze sobą i organizują wyprawy handlowe do miast Europy. Wygrywa gracz, któremu uda się zgromadzić największy kapitał.”

www.csb.mik.krakow.pl

W ramach projektu   „Edukacja ekonomiczna z wykorzystaniem gry symulacyjnej „Chłopska Szkoła Biznesu”, przedstawiciele naszej Szkoły (uczniowie kl. II i III Technikum  oraz  II  ZSZ ) brali udział w warsztatach zorganizowanych w siedzibie Małopolskiego  Instytutu Kultury w Krakowie.
Dnia 22 XI 2013  odbył  się   IV Małopolski Międzyszkolny Turniej Chłopskiej Szkoły Biznesu o Puchar Drelicharza z Andrychowa.  W zawodach  ,które odbywały się  w siedzibie  LO w Andrychowie  , naszą Szkołę  reprezentowali  uczniowie  kl. 2d  Tomasz Fraś i Tomasz Kamiński .

Wycieczka krajoznawczo – zawodowa klasy 3A/B do Poznania w dniach 21-22 listopada 2013

Opieka: wychowawca  Pani Barbara Cynk i pedagog Pani Monika Harabasz

Dzień I

Po niespełna 7 godzinnej podróży koleją w turystycznym nastawieniu udaliśmy się na Ostrów

Tumski , by zwiedzić Rezerwat Archeologiczny Genius loci, który kryje w sobie olbrzymi wykop archeologiczny, miejsce, w którym odkryto doskonale zachowane konstrukcje wału grodu poznańskiego z X w. Mogliśmy podziwiać wielkie dzieło inżynierii średniowiecznej. Dzięki nowoczesnemu otoczeniu i multimedialnym metodom przybliżania tematyki średniowiecza, każdy miał niepowtarzalną okazję do poznawania dziejów tego miejsca pod różnym kątem i z różnej perspektywy.  Placówka powstała na poznańskim Ostrowie Tumskim w 2012 r. Prezentuje umocnienia grodu Mieszka I i Bolesława Chrobrego oraz mur otaczający Akademię Lubrańskiego, powstały w początkach XVI wieku. W obiekcie zainstalowano szereg nowoczesnych rozwiązań, w tym dotykowe infokioski.. Dodatkowo obejrzeliśmy film dokumentalny wyświetlany w technologii trójwymiarowej.

Na dalszą lekcję historii przeszliśmy do znajdującej się w pobliżu Bazyliki archikatedralnej św. Piotra i św. Pawła - najstarszej na ziemiach Polski katedry (istniejący tu nieco wcześniej kościół został przemianowany na katedrę w 968 r.). To najprawdopodobniej tutaj w 966 r. chrzest przyjął Mieszko I. Nawet jeśli nie interesujemy się architekturą, to chociażby ze względów historycznych katedrę w Poznaniu odwiedzić po prostu trzeba. Poza tym, że jest to miejsce związane bezpośrednio z narodzinami państwa polskiego, to właśnie tu są pochowani pierwsi władcy Polski z dynastii Piastów, w tym Mieszko I i Bolesław Chrobry, którzy mają tu własną „Złotą Kaplicę” królewską ufundowaną przez hr. Edwarda Raczyńskiego i urządzoną w stylu bizantyjskim.

Wsiadamy do tramwaju i już po chwili jesteśmy na Starym Rynku, który wytyczony w chwili lokacji Poznania w 1253 roku, stanowił przez wieki centrum życia miejskiego. Tu w ratuszu urzędowały władze, tu dokonywano stanowiących o pomyślności gospodarczej transakcji handlowych, tu mieszkali najznaczniejsi obywatele. Tutaj też mamy zadanie do wykonania.: rozszyfrować jakie fontanny znajdują się w czterech rogach rynku. Po wykonaniu zadania (Prozerpiny, Apolla, Neptuna i Marsa) oglądamy studzienkę Bamberki, Wagę miejską i pręgierz.

Teraz już mocno głodni udajemy się do baru na najsłynniejsze w Poznaniu schabowe, poprzedzone pomidorową.

Nie wiadomo, czy to ogromne kotlety, czy może nadzwyczajne zainteresowanie browarnictwem sprawiło, że w kolejnym zwiedzanym obiekcie, mimo późnej pory, nasze szare komórki nad wyraz się uaktywniły. Wszelkie obliczenia matematyczne , czy inne zadania stawiane nam przez przewodników rozwiązywaliśmy błyskawicznie. Właśnie tak zwiedzaliśmy Browar Lech.

Po pełnym wrażeń pierwszym dniu wycieczki udajemy się do schroniska młodzieżowego na nocleg.

Dzień II

Nie licząc McDonalds ( w którym rano podobno podają darmową kawę)  zaczynamy w Palmiarni, gdzie odbywamy

niezapomnianą podróż po odległych kontynentach, wśród bogatej roślinności różnych stref klimatycznych. Podróż wzbogaconą dźwiękami żywych ptaków, szumem wody i akwariami pełnymi egzotycznych ryb. Jest cudnie, stąd nie chce się wychodzić, zwłaszcza ,że na zewnątrz zaczyna padać drobny deszcz.

Ale cóż znaczy deszcz , gdy w Volkswagenie czekają na nas przewodnicy, żeby powiedzieć nam,że Volkswagen Poznań to... nowoczesna, samodzielna fabryka samochodów użytkowych – tutaj produkowane są miejskie samochody dostawcze Caddy oraz Caddy Maxi na potrzeby rynków samochodowych całego świata. Powstają tu także modele Transportera T5, z których wersje ze skrzynią z pojedynczą i podwójną kabiną produkowane są wyłącznie w Poznaniu. Volkswagen Poznań jest obecny na polskim rynku od ponad 20 lat. Firma powstała w 1993 roku jako spółka joint venture pomiędzy Volkswagen AG i poznańskim Tarpanem. W 1996 roku Volkswagen Poznań został w 100% spółką – córką koncernu Volkswagen AG, a rok później częścią marki Volkswagen Samochody Użytkowe. Obecnie wielkopolska fabryka jest, obok zakładów w Hanowerze, drugim zakładem w koncernie produkującym samochody użytkowe. Po fabryce oprowadziło nas dwóch panów przewodników , szczegółowo omawiając nam cały proces produkcji. O zwiedzających tu się dba np. poprzez zastosowanie słuchawek w celu zapewnienia komfortowego odbioru informacji podawanych przez przewodników. Dla nas przyszłych mechatroników i mechaników wizyta pozostawia niezapomniane wrażenia .Oglądamy  jak powstaje płyta podłogowa Caddy. Jej części najpierw zgrzewane są ręcznie za pomocą urządzeń przypominających broń z filmów science-fiction

Jak z filmów s-f wyglądają też ogromne roboty spawalnicze, które wykonują większość pracy.
Jest to trochę jak zabawa klockami. Przygotowane w spawalni podłogi, drzwi, boki auta trafiają na najbardziej widowiskowe stanowisko, gdzie robot właściwie sam składa Caddy. Wielkie ramię bierze bok auta, szybkim ruchem obraca je, dopasowuje do płyty i łączy w całość.
Do tak przygotowanego szkieletu dodawane są kolejne elementy - umożliwiają one montaż wyposażenia auta. Przedtem musi ono jednak trafić do lakierni. Lakierni nie zwiedzamy.
Auta z lakierni kolejnym, tym razem przeszklonym, łącznikiem przejeżdżają na linię montażową, która ma kilometr długości. Caddy ma już swój kształt, ale brakuje mu silnika, wyposażenia wnętrza, podwozia, które montowane są do auta właśnie tu. W innym miejscu, w Swarzędzu, powstają natomiast całe kokpity. Są one dowożone na linie montażową .Już na początku produkcji wszystkie elementy auta są ze sobą powiązana - wiadomo, że dany kokpit zamówiony przez klienta trafi do konkretnej wersji nadwozia

W ostatniej z hal najważniejszy jest moment tzw. wesela, czyli połączenia nadwozia z podwoziem. Dzieje się to automatycznie i to jedyna chwila, w której linia montażowa przystaje.   Zanim Caddy wyjadą z Poznania w świat są dokładnie sprawdzane m.in. w świetlnym tunelu, gdzie pracownicy szukają ewentualnych niedoróbek.
A nas dzieli od Krakowa tylko 7 godzin spędzonych w pociągu. Wracamy do domu zadowoleni, pełni wrażeń i nowo zdobytej wiedzy i oczywiście snujemy plany kolejnego wyjazdu.